19.02.2017 – Bart Arens, DJ op Radio 2, is jinglefan. Dat kun je horen aan zijn presentatie en aan de jingles die hij laat maken voor zijn programma’s. Eén van die programma’s is Aan de slag, zeg maar de Arbeidsvitaminen anno 2017, elke werkdag tussen 9 en 12 uur. Bart doet zijn stinkende best om het tijdblok te ontdoen van het stoffige imago van de Arbeidsvitaminen, en dat lukt hem wonderwel. Lekkere platen, snelle presentatie, en – wat jingles betreft – strakke koortjes en een upbeat tempo.
Lekker hoor. De nieuwe jingles voor zijn show heeft hij laten maken door Sonic Spring, het jinglebedrijf van Maurice Verschuuren. Het setje bevat onder meer een showopener, gemaakt in allerlei versies naar gelang het weer en een apart einde voor elke dag van de week. Verder is ook een goeie tune gemaakt voor het 60 seconden spel (“10 vragen in een minuutje tijd”). Luister naar de demo van de NPO Radio 2 jingles voor Aan de slag.
PAMS, uit de ouwe doos
17.02.2017 – Ken R., de aartsverzamelaar van jingles, heeft successievelijk weer wat foto’s op internet gezet uit de dagen van PAMS. Dat bedrijf uit Dallas
blijft toch tot de verbeelding spreken, al viel het in originele vorm om in 1977, bijna veertig jaar geleden. Ken kocht destijds alle master-banden uit het faillissement en deed er jaren goede zaken mee. Gelukkig geeft hij ook gratis dingen weg, en met de kerst verwacht je ook goedertierendheid, nietwaar? (om met Paul Verhoeven te spreken). Op onze site alvast een voorproefje en meer is HIER.
De 93KHJ jingles van … 93KHJ Los Angeles


15.02.2017 – Onlangs kwam uit de archieven van de Media Preservation Foundation een bijzonder setje met intro-jingles. Vaste lezers weten het: de Media Preservation Foundation is de Amerikaanse evenknie van het Genootschap radiojingles en -tunes (Jingleweb), met Tracy Carman aan het roer. Hij zette onlangs in een paar dagen tijd een aantal leuke items op Soundcloud, waaronder de intro-jingles van 93KHJ.
Het radiostation 93KHJ in Los Angeles heeft de jingles zelf gefabriceerd. In de zomer van 1974. Hoorbaar met schaar en plakband vervaardigd, want zo ging dat toen. Samplers bestonden immers nog niet. Het audiologo werd letterlijk geknipt en geplakt uit de originele liedjes. Waarschijnlijk was dit setje een eenmalig uitprobeersel, want muzikaal klonk het nou ook weer niet super. Maar bijzonder om te horen is het wel.
Dit zijn de liedjes uit de introjingles-demo:
Steely Dan – Rikki don’t lose that number
The Hues Corporation – Rock the boat
The Stylistics – You make me feel brand new
Kool & The Gang – Hollywood swinging
Rufus feat Chaka Khan – Tell me something good
William DeVaughn – Be thankful for what you got
Billy Preston – Nothing from nothing
Maria Muldaur – Midnight at the Oasis
The Rolling Stones – Brown sugar

Overigens: 93KHJ was gestationeerd aan de Melrose Avenue nr 5515 in Hollywood, en had destijds Paramount Pictures als goede buur (nummer 5555, het hele complex erachter). Inmiddels heeft dat filmbedrijf het voormalige radiopand ook ingelijfd. 93KHJ was (met een onderbreking van 3 jaar) van 1965 tot 1986 een zender met popmuziek. De call-letters van KHJ stonden voor Kindness, Happiness and Joy. Vriendelijkheid, vrolijkheid en plezier. Kom daar tegenwoordig nog maar eens om. Tekenend is misschien wel dat het station in 1986 van naam veranderde in KRTH. Het bijzondere bouwwerk staat er nog steeds, maar ziet er wel anders uit (foto Google boven).
Een jingle van Rob Stenders die knipoogt naar Veronica
13.02.2017 – Het leuke aan de programma’s van Rob Stenders is, dat ze zo typisch Rob Stenders zijn. Platenbonanza is zo’n voorbeeld. En de jingles voor dat programma – elke werkdag op NPO Radio 2 van 14.00 tot 16.00 uur, zijn al net zo typisch. Luister eens naar dit voorbeeld. Een kruising tussen een gewone hedendaagse jingle en dé Come-on-and-sail-away-jingle van Radio Veronica uit de jaren ’70 (toen met zang van de recent zo veel besproken Patricia Paay). En o ja, de zee van Veronica hebben wij er niet onder gezet, die staat ook in de Stenders-jingle.
Het idee van de jingles is geboren in een samenwerking tussen jinglemaker Maurice Verschuuren en Rob zelf. “Rob wilde moderne jingles maar met de warme feel van het eerste Veronicapakket uit de 70’s. Dus echte muzikanten, live gespeeld en dezelfde ingewikkelde (bijna jazz) composities. Een typisch Amerikaanse New York big band stijl.” De Come-on-and-sail-away-jingle komt overigens niet uit het Amerikaanse pakket van TM (WIND), weet ook Verschuuren. “Voor dit project werkte ik samen met Jonathan Hendrickx, met wie ik al meerdere projecten deed. Zij maken wereldwijd film en reclame muziek en konden als geen ander de composities maken en de beste muzikanten leveren voor deze jingles. De muziek is opgenomen en gemixt in hun studio in Best. De zang (3 vrouwen en 1 man) is opgenomen en gemixt in onze studio in Berkel-Enschot. De 2 foto’s zijn van de opnames”, meldt Maurice.
Maurice schrijft er overigens bij dat hij met dezelfde club een pitch voor Omroep Brabant heeft gedaan met een meer AC klinkende bigband sound. (Klik op de foto’s voor vergroting. Foto’s: Maurice Verschuuren.)
Dick Hamilton: thuis jingles maken



10.02.2017 – Hij had een echokamer in de kelder en een studio aan huis in Hollywood. En daar maakte Dick Hamilton ongelofelijk mooie jingles. Voor Hugh Heller, maar ook voor jinglebedrijf TM in Dallas (de You campaign is van hem). Ron Harris van TM zette op zijn Facebookpagina’s een paar prachtige foto’s van deze wizzard in jingles, hij bezocht hem in 1976 aan huis in zo’n dure buitenwijk aan de westcoast en nogmaals in 2013, toen Hamilton net van LA naar FLA verhuisde, naar Florida dus. Hamilton was een echte éénpitter, die de meeste muziek zelf speelde en op elk instrument wel uit de voeten kon. Als zangers gebruikte hij steevast de groep van Ron Hicklin, hier gefotografeerd in zijn huis aan de 412 S. McCadden Place in Hollywood met Hicklin (snor!) in het midden. Dick Hamilton had een van de eerste synthesizers die Robert Moog had gefabriceerd en gebruikte het instrument precies goed, als aanvulling niet als overheerser in de jingles die hij ermee maakte. Op het instrument werd het riedeltje gemaakt van de jingle ‘Nieuw-w-w-w”, nog een steeds een klassieker in jingle-land. Zijn apparatuur was rudimentair: een 1 inch taperecorder en een lullig mengpaneeltje met 12 schuiven. Lees er meer over bij Ron Harris. Maar zoals we al zo vaak ontdekten in jingleland: het gaat om het talent, niet om de spullen. Jingle-leider PAMS zat bijvoorbeeld jaren in een gebouwtje dat schraal afstak tegen de eerste de beste basisschool in Nederland. Wij beschouwen Hamilton als éen van de grootste talenten ooit in de jinglemakerij. Bepaal dat zelf, door te luisteren naar de jingles die hij maakte voor WIBC, voor KVIL Dallas en voor WTAE, een jingle die Hamilton voor TM maakte. Bij veel van de Ron Hicklin producties voor TM was hij eveneens betrokken. Leuke jingledemo horen die TM van hun werk maakte? Luister HIER.
