19.06.2017 – Zelfs Formule 1-commentator Olav Mol heeft jingles nodig. Voor zichzelf? Nee hoor. Meer voor zijn Grand Prix Radio, een initiatief dat hij is gestart samen met voormalig Veronica-DJ Alexander Stevens.
Het internetradiostation is bedoeld voor liefhebbers van muziek én de wereld van autosport en Formule 1. Het station zendt voornamelijk muziek uit. Maar als aanloop naar steeds weer een nieuwe ronde in het Formule 1-circuit komen ook coureurs als Giedo van der Garde, Robin Frijns, Tom Coronel, Jeroen Bleekemolen, Renger van der Zande, Jaap van Lagen, Yelmer Buurman en Meindert van Buuren aan het woord op het station. Op de website geven ervaren journalisten, jonge sporthonden, antiquariaatsnuffelaars en supersnelle live-bloggers dagelijks en tijdens de races overzicht en uitleg bij het nieuws.
Maar o ja, de jingles. Als Formule-1-fan zouden we dat bijna vergeten. Die zijn gemaakt door Sonic Spring, het jonge jinglebedrijf onder de rook van het Brabantse Tilburg, en geleid door Maurice Verschuuren. De jingles klinken zoals je ervan verwacht: stevig, uptempo, en met een flinke drive. En zo hoort het ook. Luister hier naar ALLE CUTS.
Nóg meer jingles van Ron Hicklin
18.06.2017 – ’t Is net als bij die anti-inbraak-campagne op TV: “We blijven het toch zeggen, hoor”. Ga kijken (en luisteren) naar de Facebookpagina van zanger Ron Hicklin en zijn ensemble. Nu heeft-ie weer een prachtige montage van de TM YOU Campaign online gezet. En er zelf bij gezet dat er nog meer gaat volgen. Die Ron is lekker aan het digitaliseren geslagen. Wij houden hem niet tegen!
Ook Felix leende ideetjes voor jingles en fillers van de BBC
17.06.2017 – Felix Meurders presenteerde in de 2e helft van de 70-er jaren (tot 1982) De Nationale Hitparade op een muzikale manier die zeer vergelijkbaar was met die van zijn Britse collega Alan Freeman in Pick of the Pops. Eén van de belangrijkste overeenkomsten was de keuze van de … fillers. De muziekbedjes waar de presentator zijn teksten overheen uitspreekt.
Freeman koos op BBC Radio One voor fragmenten uit wereldberoemde klassieke werken. En Felix deed niet lang daarna bijna hetzelfde, in de verwachting of wetenschap dat velen de herkomst hiervan nooit zouden achterhalen.
Wie uitzendingen uit die tijd terug luistert, hoort grote overeenkomsten in het gebruik van fillers en jingles. De afbeelding bij dit artikel toont een lijstje met fillers, zoals Alan Freeman die gekozen heeft.
Felix koos de wat meer toegankelijke muziek, maar soms toch ook echt de echt klassieke nummers: De Peer Gynt Suite van Grieg bijvoorbeeld, of het Charles Fox Orchestra met Get me to the opera in time, uit de film Foul Play. Een track die niet strikt klassiek is maar wel zo klinkt. Ook nummers van Emerson, Lake & Palmer (The sheriff), ABBA (Intermezzo nr. 1) en de Pointer Sisters werden als filler ingezet. De muzikale keuze was breed, maar wel op radio gericht.
In De Nationale Hitparade onder Felix Meurders werden de platen altijd helemaal gedraaid. Van begin tot einde, zonder er doorheen te praten. Nu niet meer voorstelbaar, maar voor toen een nieuwe vinding. De luisteraars waren er maar wát blij mee, want zij konden de platen met een cassetterecorder opnemen. Felix kortte soms de platen wel live in door 2 singles te crossen, waarbij naadloos een couplet of refrein werd overgeslagen. Maar omdat Felix dus niet over de platen heen kon praten, had hij veel andere muziekbedjes nodig om zijn ‘spreeks’ te doen, zoals dat tegenwoordig zo lelijk heet.
Radio Mercur als serie de moeite waard
15.06.2017 – Het is straks zestig jaar geleden, maar Denemarken heeft maar niet gewacht
op het mooie ronde getal om alvast Radio Mercur te herdenken. De eerste zeezender van Europa kwam op 2 augustus 1958 in de lucht en maakte de volle portie ellende mee: mastbreuken, strandingen, ijsgang (want ze lagen in de Sont tussen Denemarken en Zweden, bij de plek waar nu de grote brug ligt). Jongensboekenkost kortom. Na The Ship That Rocked (van algemene signatuur) en 3 Mile Limit (over Radio Hauraki in New Zealand) is het Deense piratenverhaal tot een film uitgewerkt, een serie zelfs. Leuk gedaan, met veel oog voor detail, zie het HIER. Natuurlijk wordt de belangstelling er weer behoorlijk door gevoed, er is een Mercur tentoonstelling gekomen in het Ringsted Museum en oud medewerkers zijn op zoek gegaan naar foto’s van vroeger, we laten er alvast een paar zien op Jingleweb en nog heel veel meer staat HIER. UIteraard willen we op deze plek ook weer graag wijzen op de eerste tune van de zeezenders, wel sort of, gemaakt door Ib Glindemann voor Radio Mercur, die trouwens nog steeds voor een orkest staat. Die tune hoort u HIER. En we verwijzen ook nog graag even naar de uitvoering van een hele MUZIEKSCHOOL.
Radio Drenthe krijgt restyling van The Rocketeers
11.06.2017 – Sinds enkele weken is op Radio Drenthe een nieuwe eigentijdse vormgeving te horen, gemaakt door een nieuwe relatie van het radiostation; The Rocketeers in Hilversum. Het bedrijf produceerde meer dan driehonderd nieuwe jingles en tunes.
De nieuwe vormgeving straalt een ‘vriendelijke frisheid’ uit, bevat opvallende gitaarpartijen, frisse beats en is ingezongen door twee zangeressen, Emma Heesters en Simone Nijssen en één zanger, Hansen Tomas. Het pakket – dat voorlopig alleen op radio (en dus niet in de vormgeving op tv) te horen zal zijn – werd gecomponeerd en geproduceerd namens The Rocketeers door Stas Swaczyna, Joost Griffioen en Hansen Tomas. Namens RTV Drenthe was Sjoerd Looijenga de producer. Kijk hier naar een leuke “making of…“. De hele demo hoor je HIER. Op de grote foto Bert Meulendijk op gitaar met naast hem Joost Griffioen, en op de andere foto zangeres Emma Heesters.