30.08.2017 – De jingle is dood – leve de jingle. Onder dat motto zendt NPO Radio 1 komende zondag 3 september om 21.00 uur een radiodocumentaire uit over de ondergang en herrijzenis van de reclame- en programmajingle. De docu is gemaakt door Jeroen van Bergeijk en Hans van Wetering. Het programma (heet dat tegenwoordig nog wel zo, een programma?) gaat voornamelijk over reclamejingles; gezongen commercials met teksten als “Kip, het meest veelzijdige stukje vlees, kip”, of “Randstad, uitzendburo-hooooo”. En dat zijn echt andere jingles dan “Dit is Veronica” of “Sky Radio, 101 FM”, want dat zijn radiojingles. Hoe dan ook, het wordt een boeiende uitzending.
Op de webpagina erover komt Jelle Boonstra kort aan het woord namens het ‘Genootschap radiojingles en – tunes’, makers van deze website Jingleweb. Kortom: reden genoeg om nu alvast te lezen en zondag te luisteren. Kun je meteen even meedoen met de poll “wie maakt de beste jingle?”.
Mooie promo met jingles en fragmenten BBC Radio 1
30.08.2017 – Het Britse popstation BBC Radio 1 heeft een prachtige jingles- en programma-montage gemaakt tgv het 50-jarig bestaan. Dat is op zaterdag 30 september 2017.
Het jubileum wordt gevierd met een uitzending van 3 dagen lang op BBC Radio 1 Vintage. De opening wordt gepresenteerd door de DJ van het allereerste uur Tony Blackburn en de ochtendjock van nu Nick Grimshaw, en wordt tegelijkertijd uitgezonden op BBC Radio 1, BBC Radio 2 en BBC Radio 1 Vintage. Tony Blackburn zal ook zijn eerste ochtendshow van destijds nog eens overdoen. De 3 dagen durende uitzendingen beloven een mooie samenvatting te zijn van de DJ’s, de platen en de jingles van toen. Luister HIER naar de prachtige demo.
Jingles PORS en Horizon 100% Brabants
30.08.2017 – Dit bericht is 100% Brabants. Want zowel producent PORS Impact Creative in Geldrop als RTV Radio Horizon komen uit Brabant. RTV Horizon is de lokale omroep van Cranendonck, Heeze-Leende en Waalre, Geldrop is letterlijk de buurgemeente. PORS maakte een custom update – bestaand uit 4 jingles – van het al bestaande Radio Horizon pakket. Dit is het resultaat.
Waarom de jingles van Radio Tour de France zo Frans klinken

28.08.2017 – NOS Radio Tour de France is alweer enkele weken voorbij, maar toch willen we nog even berichten over de recente nieuwe jingles van dit langlopende programma op de Nederlandse publieke radio. Deze jingles zijn oorspronkelijk custom gemaakt door PURE Jingles in Hilversum voor RTL2 en Chérie FM in Frankrijk, en ingezongen door een combinatie van Franse en Nederlandse zangeressen en zangers. Op die manier hebben de jingles van NOS Radio Tour de France een elegante Franse ’touche’ gekregen.
Zanger Pim Roos (rechts op de foto, gemaakt door Hans Hogendoorn) is de lage mannenstem in het pakket. Echt een living legend. Twee meter lang, met een stem die klinkt als een mooie warme sub-bas. Eén van de vrouwenstemmen was van de Canadese / Haïtiaanse Kania Allard, die ook de jingles zingt en zong voor Chérie FM.
Voor de Radio Tour de France-productie is nauw samengewerkt met Hans Hoogendoorn, nog altijd ‘de stem’ van NPO Radio 1 en maker van veel vormgeving op de zender. Hans is super gepassioneerd en bij elk detail betrokken.
De starter-effecten in de jingles creëren vloeiende overgangen (van bijvoorbeeld het outtro van een plaat) naar het begin van de jingle. Ze voegen ook een bepaalde frisheid, moderniteit en herkenbaarheid toe aan de jingles.
Binnen een pakket heeft elke jingle een individuele titel. Inspiratie voor de benamingen halen ze bij PURE Jingles vaak uit het gevoel van (en de sounds in) de compositie. De transition-jingle Chari Tea is als water wat je heel zachtjes opzet en dat steeds meer gaat borrelen tot het uiteindelijk kolkt, met de eindlogo-vocals als ‘kookpunt’. Speeding Ahead is als een motor die achter het Tour de France peloton rijdt. Je bent onderweg en de beats nemen je mee. De gitaar is als het gas geven en het geronk van de motor. En andere titels, zoals Soie de Fleur, dragen de Franse sfeer van het pakket uit.
Het complete NOS Radio Tour de France 2017 pakket bestaat uit 6 jingle thema’s, elk geleverd in 5 versies van verschillende lengte. Hieronder hoor je de jingles in een eigen Jingleweb-montage.
R&B webzender Layzer vernieuwt audio-huisstijl
23.08.2017 – Webradio-station Layzer heeft de audio-huisstijl vernieuwd. De productie is gedaan door Maurice Verschuuren van Sonic Spring in Berkel-Enschot. Layzer is gericht op electronische pop, house en R&B en werd in 2004 opgezet door onder meer oud-Veronica-technicus en DJ Ad Bouman. De nieuwe jingles zijn een mix van gezongen en gesproken werk met een internationaal karakter. Passend bij hun playlist van ’tomorrow’s tunes’. Luister naar het hele pakket, en zet je stoelriem vast, want het zijn heftige jingles.