Hoe PAMS de Motown sound vooruit hielp

Motown studio Hitsville U.S.A04.11.2014 – Het klonk als een klok, het geluid was zo strak als de huid van Marijke Helwegen. Motown, want daar hebben we het over, scoorde in desupremes jaren zestig de hit na de andere, en de Detroit Sound werd een begrip. Maar eigenlijk was het ook een beetje de Dallas sound. Want Motown-baas Berry Gordy had zich rechtstreeks laten inspireren door een geluid dat er bij de radiozenders op de middengolf met kop en schouders bovenuit stak, dat van de jingle. PAMS in Dallas was marktleider in die jaren. Ze hadden een zorgvuldig systeem uitgedokterd van limiters en een sterke compressie, en veel middentonen, zodat de jingles luid en helder klonken, en net wat meer sprankelden dan de platen die er voor en achter zaten. Volgens Bill Meeks, de baas van PAMS, was Berry Gordy in het vliegtuig naar Dallas gestapt om te zien hoe ze het daar deden. Meeks vertel in een interview met Ricky de K. op KOMA Radio, dat Gordy daarna precies dezelfde spullen kocht, die PAMS al een paar jaar eerder had laten installeren:

Bij een vergelijking van de mengtafels zie je dat het limiting deel precies hetzelfde is, al is die bij Motown op een houtje-touwtje manier in elkaar gezet. Al die schuiven bij PAMS had Motown in Detroit niet eens nodig. Ze behielpen zich met mengpaneeltjes, waar ze in de high tech-studio’s van tegenwoordig met verwondering naar kijken: was dat alles? Jazeker, het draait namelijk niet om techniek, het draait om talent. En dat was in Detroit uit voorraad leverbaar. Met artiesten als de Temptations, Stevie Wonder, Marvin Gay. En de Supremes natuurlijk, waarvan we de lulligste foto ooit in onze archieven opdoken, de Supremes als nonnen??

PAMS studio (courtesy www.appleson.com)