07.10.2025 – Jingle-zanger, Kayak-zanger en stemacteur Edward Reekers is vandaag overleden. Hij werd 68 jaar oud.

Eind augustus 2025 moest Reekers zich met ‘de grootst mogelijke tegenzin’ terugtrekken uit het openbare leven omdat bij hem ongeneeslijke longkanker was geconstateerd.
Edward Reekers werd wereldberoemd in Nederland als zanger van de progressieve rockgroep Kayak. Maar hij was ook zeer veel gevraagd spreekstem voor (nasynchronisatie op) televisie, in films en in computerspelletjes. Daarnaast – en daar om berichten wij hierover – zong Edward Reekers in duizenden jingles. Er was geen jinglestudio te vinden, of Edward Reekers (uit Hengelo) was er een graag geziene en gehoorde gast. In de jaren ’80 en ’90 was hij nagenoeg vast lid van een jingle-zangroep van wisselende samenstelling met daarin onder meer ook Max Werner, Pim Roos, Marjolein Spijker, Marleen van den Broek, Lisa Boray, Sandra Reemer en Anita Meijer, Laura Vlasblom, Joni de Boer, Hans Vermeulen, Titia ten Bosch-Dekker, en zo kunnen we nog wel even doorgaan.


Top Format, Music & Images, Pors Impact, Ferry Maat, Fröhlich & Plaisier, allemaal opdrachtgevers van Reekers. De rij met radio- én tv-station waarvoor hij de jingles heeft ingezongen lijkt wel eindeloos. Een kleine greep: Sky Radio (vaak ingezongen in Dallas), Radio 10 (Gold), TROS (“Je moet bij de TROS zijn”), RTL Veronique, Het Station, maar ook buitenlandse klanten als Radio Baccara (België), Antenne Steiermark, Radio Brocken, of lokale en regionale Nederlandse zenders als Radio Rijnmond en Boschtion Den Bosch.

Jinglebedrijf Top Format was één van de eerst jingle-opdrachtgevers voor Edward Reekers, die net als jingle-actievelingen Pim Koopman en Max Werner uit Kayak kwam. Bart van Gogh (destijds Top Format): “We zochten een hoge mannenstem en we hadden Bill van Dijk al uitgemolken, Arjan Brass even geprobeerd, daarna kwam Edward in beeld. Die kende Max weer. Zo lopen die dingen soms gewoon”, aldus Van Gogh in het boek “Bart! – De Van Gogh van de jingles” (Jelle Boonstra, 2020). Edward Reekers in datzelfde boek: “Ik denk dat het ook komt doordat we geschoolde musici waren met z’n allen, we konden allemaal noten lezen, on sight singing: je leest en je zingt meteen mee”, vermoedt Edward Reekers.