Contact / Over ons

Wat is het Genootschap radiojingles en -tunes?

Het Genootschap radiojingles en -tunes telt twee leden: Jelle Boonstra en Benno Roozen. Ze beheren samen een niet commerciële organisatie en hebben een archief opgebouwd van radiojingles en radiotunes die sinds 1945 op de Nederlandse radio te horen zijn (geweest). Verder bevat de collectie duizenden buitenlandse zogeheten jingle-demo’s. De twee leden werken samen met de grootste jingle-producenten in Nederland en de VS, met radio-technici, publieke, commerciële, landelijke, regionale en lokale omroepen, programmamakers en collega-verzamelaars. Het Genootschap werkt zeer regelmatig mee aan tal van radio- en tv-programma’s over radiovormgeving of radio-van-toen. Ook brengen ze regelmatig CD’s met tunes of jingles uit. Zie de WINKEL. Het archief van het Genootschap is inmiddels meer dan 5000 uur groot en is vooral opgeslagen op digitale dragers: DAT, CD of PC.

Jingleweb is een initiatief van het Genootschap radiojingles en -tunes. Officieel is het Genootschap radiojingles en -tunes een stichting: de Stichting Radiojingles. Klik hier voor Algemene Voorwaarden Jingleweb. Te bereiken via mail. KvK-nummer: 20090614. BTW nummer: NL807182758B01. 

Contact: Jelle Boonstra of Benno jelle-en-bennoWie zijn die jinglegekken?

Jelle Boonstra,
(1957, links op de foto), nieuwsdienstjournalist bij Dagblad De Stentor in Zwolle. Hij vindt dat iedereen recht heeft op een afwijking, jingles verzamelen is de zijne.
Benno Roozen,
(1959, rechts op de foto), journalist. Hij komt ooit graag in het bezit van een 24-sporen studio-band van zijn favoriete jingle-pakket: The Winning Score van TM.

LET OP: Bij het Genootschap zijn geen jingles of tunes te leen, te koop of te kopiëren. Wij functioneren op basis van ruil. Bovendien liggen in onze archieven honderden banden die we niet mogen kopiëren, omdat we ze onder voorwaarden gekregen hebben. Immers: de rechten van de jingles en -tunes liggen bij de makers en niet bij ons.

Wat doet het genootschap eigenlijk?

cropped-Ad-Roland-2016-081.jpgHet Genootschap bekommert zich om radio- en televisie-vormgeving die net zo bekend is geworden als DJ’s, de programma’s of de platen. De programmamakers gooien vaak de vormgeving na jaren intensief gebruik gewoon weg, terwijl ze juist na een paar jaar heel plezierig een tijdsbeeld kunnen terugbrengen. Het Genootschap verzamelt niet alleen, maar helpt programmamakers ook aan historisch materiaal om de radio- en televisiegeschiedenis in ere te houden. Zónder geld te vragen. 


Waar was het genootschap eerder te horen?

Bij heel veel radiostations. Een greep uit de vele tientallen programma’s:
–  Op KX Radio in de ruim 50 delen tellende Radioreeks over 50 jaar 3FM.
–  Op Radio 1 over 40 jaar Soulshow.
–  Op Radio 1 over Felix Meurders 70 jaar
–  Het Radio 1 journaal over 50 jaar 3FM
–  Radio 10: Diverse jubilea en thema-uitzendingen.

–  NOS: Met het Oog op Morgen
–  AVRO’s Het Steenen Tijdperk: (onder meer met achtdelige serie over jingles)
–  Radio 2: De week van de jaren zestig, zeventig en tachtig
–  Veronica (Radio 2): De avond van het sentiment/de geschiedenis van de zeezenders
–  Ferry Maat, Radio 2 – tien maanden deden we de tune van de dag, het mondde uit in de release van  de CD 18 Fameuze Radiotunes
– Ferry Maat kreeg van het genootschap de filler terug die hij de bij de TROS was kwijtgeraakt, om ze weer jarenlang te gebruiken.
–  Veronica-gelegenheidsuitzendingen en reunies vanuit de Lapershoek in Hilversum: 1999/2004 (met speciale thema-uitzendingen over de jingle)
–  KRO’s Damocles – een documentaire over de radiojingle
–  Nachtuitzendingen: toelichting over jingles en tunes
–  VPRO: bijdragen op de CD en boek van Jan Haasboek – ‘Eerst woorden, laatste woorden’, bij zijn afscheid als langjarig directeur
–  Radio Tour de France, in samenwerking met NOS werd CD met tunes en wielerfragmenten gemaakt
– TROS: Speciale uitzending van Poster over de jingles, nadat het genootschap het hele TROS-jingle-archief had doorgewerkt en beschreven
– Laser Radio (Ad Bouman) maakte met het Genootschap ‘de avond van de tune’
– Edwin Evers kreeg jingles voor de ochtenduitzendingen van het genootschap
– Bij Radio Nederland Wereldomroep werden diverse programma’s over jingles gemaakt, samen met de Genootschapsleden.

En wat deden jullie nog meer….?

– In 2015 en 2016 heeft het Genootschap radiojingles en tunes de historische vormgeving geleverd voor meer dan 52 afleveringen Radioreeks tgv van 50 jaar 3FM. Deze is uitgezonden op KX Radio en werd geproduceerd en gepresenteerd door Arjan Snijders. Eén van de uitzending ging in het geel over de jingles en tunes op 3FM / Radio 3 / Hilversum 3. Jelle Boonstra en Benno Roozen trokken de grote jingle-lijnen door het radioleven van de zender.
felix-meurders– In maart 2016 heeft Felix Meurders (VARA, NOS) ons honderden banden en cassettes geschonken uit zijn eigen archief, van begin jaren ’70 bij Radio Luxemburg tot grofweg begin jaren ’00 bij de VARA. Ook hier is de afspraak: wij digitaliseren en beschrijven, leveren CD’s met het materiaal aan de gever en houden zelf (een deel van) de banden en een kopie van het materiaal. Opnieuw een omvangrijke en eervolle klus die eind 2016 is afgerond.
Een soortgelijk afspraak is gemaakt met oud-DJ Ad Roland (TROS), hij heeft ons zomer 2016 ruim 200 banden met jingles uit zijn archief overgedragen om te digitaliseren.

– Voor jingleproducent Top Format bracht het Genootschap in 2005 alle mastertapes in kaart, schreef het script voor de verjaardags 3-CD ’30 years young & dynamic’ en zocht er alle fragmenten bij.– Ook werd het boek ‘Groot in jingles’ uitgebracht, over Ren Groot en Top Format – het eerste full-time jinglebedrijf in Nederland, het eerste echte boek over de ontstaansgeschiedenis van de jingles in Nederland.

–  Met Nijgh & Van Ditmar werd in maart 2008 het Tunesboek uitgebracht, een dikke pil (zo dik als het Hitdossier) met de beschrijving van ruim 2500 tunes, die de radio beroemd maakten.
– Voor uitgeverij Rubinstein werd “Het eerste jaar Dik Voormekaar” geproduceerd, een documentaire-CD met een vierkleurenboekje over de start van het legendarische radioprogramma van André van Duin en Ferry de Groot, in 1973 begonnen ze de eerste stappen in deze gezamenlijke radiocarrière op zeezender Radio Noordzee, daar zochten ze naar hun vorm, werden Dik Voormekaar en Ome Joop geboren en tartten ze de directie zozeer dat er na negen maanden een einde aan werd gemaakt. Hilarische kost – het boekje ligt in de boekhandel (vaak bij de categorie Luisterboeken) of is er te bestellen voor 19,95 euro.

Nog ergens te zien geweest?

Jazeker, het Genootschap was op de televisie onder meer al te zien in De Wereld draait door, NOS Journaal op 3, in Man bijt hond, in RTL Boulevard, bij Max & Catherine en in SBS Shownieuws.

Zit er nog iets aan te komen?

Na afloop van “De Wereld draait door”‘ (foto Petra van Walraven. )

Nou en of, het Genootschap heeft altijd wel een paar projecten onder handen. Maar het genootschapswerk moet in de vrije tijd gebeuren en die is bij de twee leden behoorlijk spaarzaam. Bovendien nemen de projecten doorgaans buitengewoon veel tijd in beslag. Bij het uitbrengen van CD’s en boeken willen we de koninklijke weg bewandelen: iedereen keurig om toestemming vragen, zoveel mogelijk de echte masters zien te vinden, en het materiaal zorgvuldig te restaureren en digitaliseren. Dat kost vaak maanden, soms zelfs jaren, is wel gebleken. Maar…. het komt. Wacht af. Al is de CD-verkoop de laatste jaren aan het verschrompelen…

 

Met de Stichting Norderney werd in 2010 een CD gemaakt met alle gezongen Veronica-pakketten. Willem van Kooten, in 1964 de ‘bedenker’ van de eerste jingles in Nederland, was uiteraard de geschikte man om ‘m in ontvangst te nemen.Op de 65ste verjaardag van Ferry Maat (16 januari 2012) maakte het Genootschap een CD met alle jingles van Maat, niet uit z’n uitzendingen, maar uit zijn toetsenbord: deze eenpitter in jingleland maakte jingles voor tientallen stations in Duitsland en Nederland, en niet de minste ook: Radio 2, Veronica Nieuwsradio, Radio 5 en vele andere.

De CD’s van het Genootschap verschijnen maar in beperkte oplages. Als het op is, dan is het op, een tweede persing is er vaak niet meer. Dit is al wat u miste uit het assortiment, wat de andere aanbiedingen betreft: ga naar de winkel.

Sinds het eind van 1997 is het Genootschap op het internet te vinden, en de vormgeving van toen werd meteen bekroond. We waren er vroeg bij, en zullen ons bestaan nog jaren voortzetten.