Awards

De Genootschap Jingle Award

De ‘Jingle Award’ van het genootschap radiojingles- en tunes is een prijs waarmee de genootschapsleden hun grote waardering uitspreken voor een jingle-producer, een -fan of jinglecomponist.

De award wordt op onregelmatige tijdstippen uitgereikt, als het genootschap voelt dat de tijd er weer eens rijp voor is. Geen beeldje, geen geld, geen cheque voor een goed doel, maar ‘a warm glow around the ego’- want volgens het Genootschap zijn de ontvangers van de Award de besten in hun vak.

Ferry Maat

2003 – De Award wordt voor het eerst uitgereikt aan dj/jinglecomponist Ferry Maat. Sinds z’n start op Radio Noordzee in 1971 is hij in z’n vak aan de top gebleven (op TROS Radio, Radio 10, de NRCV, Radio 538 en sinds 2003 op Radio Veronica). Hij behaalde het diploma als uitvoerend musicus op het conservatorium – en dat kon je tijdens zijn  carrière als DJ goed horen, want hij wist niet alleen iets over plaatjes en artiesten, maar ook over de muziek, en hoe het was gemaakt. Technisch ook een begenadigde radioman. In de Soul show belichtte hij heel methodisch nieuwe zwarte muziek – razend popular, een legendarisch programma. In 1988 was hij één van de pioniers bij Radio 10. Een rentree bij de TROS pakte niet erg fortuinlijk uit – Maat maakte van de nood een deugd en begon vanaf 1992 zelf jingles te componeren, waarin hij veel kwijt kon van wat hij als jinglegebruiker had geleerd: vooral in Duitsland werden goede zaken gedaan, ook Radio 2 kocht jingles van hem, en toen hij bij de NCRV Maat in de middag begon, kon hij nota bene z’n eigen jingles draaien. Knap gemaakt, op niet meer dan een keyboard met wat MIDI-apparaat (Het Metromaat-orkest, zoals hij het zelf noemde). Het Genootschap gaf hem de eerste award, de stichting Conamus volgde in 2006 met de Gouden Harp en toen kon ook een konklijke onderscheiding natuurlijk niet lang meer uitblijven. We snappen dat best.

Bart van Gogh

2004 – De Award gaat naar Bart van Gogh, die bij Top Format zijn 20-jarige jubileum viert. Bart begint er als jong broekie, die met z’n mooie stem al honderden reclames en jingles heeft gemaakt – vooral voor de piraten in zijn thuisstad Den Haag. Hij weet de jingles, die worden ingezongen van W.B. Tanner te perfectioneren en krijgt van de kritische Jon Wolfert van JAM een tien met een griffel als hij in (1988) als proef een pakket mag inzingen: het doet de zaken floreren en de jingles die door de samenwerking worden gemaakt zijn uitmuntend. Bart’s ambities gaan verder dan als een perfecte ‘copycat’ Amerikaanse jingles van Europese teksten te voorzien. Europees ja, want weldra dienen zich ook Duitse, Deense, Franse, Italiaanse, Zweedse en Russische klanten aan. Bart begint zelf custom-pakketten te maken, de eerste (in 1994) is voor Veronica. Tegenwoordig maakt het bedrijf nagenoeg alle nieuwe jinglepakketten op maat, en de rollen zijn deels omgedraaid, want JAM (in Amerika) en Steve England (in Engeland) zingen veel jingles nu met Engelse teksten in.

Ren Groot

2005 – Ontvanger van de Award in 2005, bij z’n vrijwillige afscheid van het jinglevak. Ren is de grondlegger van een echte jingle-bedrijvigheid in Nederland. Was ook de eerste die zag dat jingles een gat in de markt waren. Een echte radioman, die begon bij de ziekenomroep in Haarlem en daarna de stoute schoenen aantrok. Emigreerde naar Canada om er te werken bij CHIN in Toronto – een zender voor allerlei emigranten. Ren tuigde er een Nederlanstalige service op, verkocht er zelf advertentie-zendtijd voor, en ontdekte hoe W.B. Tanner er prachtige jingles had gemaakt die het station een consistent geluid gaven. In de productiestudio – waar tijd altijd geld was – ontdekte hij bovendien hoe je met speciale productieplaten, met liedjes van 15, 20, 30 en 60 seconden in een mum van tijd een commercial maakte. In 1972 ging hij in Nederland advertenties verkopen op Radio Noordzee . Z’n Goudhaantje spot werd er legendarisch (mooste reclamezin ooit: “Vacuüm verpakt en in roomboter gebraden, Herman Kramer’s haantjes zijn gewoon niet te versmaden”. Startte in 1975 Top Format, verkocht er jingles van PAMS, TM en W.B. Tanner aan de omroepen en aan honderden piraten. Deed gouden zaken in reclamespotjes en met die radio library-platen. Het bedrijf werd volwassen toen JAM het bedrijf het agentschap in West-Europa toevertrouwde. Ren innoveerde z’n product, en nam de sprong in het diepe door zelf jingles te gaan bedenken als Top Format.  In 2001 vond hij het welletjes na de tropenjaren waarin altijd alles ‘gisteren klaar’ moest zijn.  In 2005 kwam er eindelijk een officieel afscheid van en een boek over de Top format jaren (“Groot in jingles’).

Hans Hogendoorn

2007 – Hans Hogendoorn ontvangt de Award in het jaar dat hij 60 wordt en de omroep verlaat. Hans verzamelt niet alleen jingles, hij is er zelf één. Sinds jaar en dag is hij de stem van de NOS op Radio 1/Hilversum 1. Zijn vaste begroeting bij met het Oog op MHans Hoogendoorn met Awardorgen (“buiten is het …. Binnen zit….”)  is al jaren een klassieker. Hans begon in 1971 bij Radio Noordzee, waar zijn vormgeving van jingles en gesproken teksten al direct heel bijzonder was. Daarna deed hij de vormgeving voor klassiekers op de radio: Langs de Lijn, Radio Tour de France, de Nationale Hitparade, Daverende 30. Soms met z’n stem, soms door precies de jingles en tunes te kiezen die de (al aanwezige) kwaliteit van de programma’s zelf onderstreepten. Nog steeds is deze Stem van Nederland veelgevraagd, we beschouwen hem als een vriend van het Genootschap, en het is mooi om hem met die stem twee biertjes te horen bestellen of een broodje met kaas. Zijn studio, vol masters en bijzondere bandjes, is een luilekkerland.

Tom Merriman

2008 – Tom Merriman ontvangt de Award tijdens een speciale tribute-tweedaagse die in september 2008 aan hem wordt gewijd in Dallas, ruim een jaar voordat hij op z’n 85 zal overlijden. Tom is echt een levende legende. Hij was de man die in 1947 de eerste KLIF jingles schrijft, waar eigenaar en radiovernieuwer Gordon McLendon om vraagt.
Merriman zit in het radio-orkestje van de zender. In 2008 werkt hij nóg – een carrière van 61 jaar. Weliswaar komt Bill Meeks die ook in het orkestje zat als eerste op het idee om een jinglebedrijfje te beginnen (dat wordt PAMS), maar Merriman volgt met CRC en daarna TM, een fomidabel bedrijf met jingles die door grote orkesten worden opgenomen.
Want met een arrangementje of 50, 60 voelt Merriman zich op z’n best. Hij werkt tussendoor ook nog voor Parma productions, Gwinsound en Tony Griffin. Duizenden jingles zijn van zijn hand. Nederland en België kregen er een behoorlijk stuk van mee: de TROS gebruikte Winning Score & Radio Express, radio veronica werd groot met “The Power” en de Avondspits kreeg in 1991 de allerbeste vormgeving ooit toen Merriman op maat de jingles schreef. Ook het ‘Chairman of the board-pakket”van Noordzee was van zijn hand. Een topper, een aardige man – en de lof die hem tijdens de tribute werd toegezwaaid was van alle concurrenten in jinglestad Dallas samen. Dat zegt wel wat.