Waarom de jingles van Radio Tour de France zo Frans klinken

Producer Pelle Kuipers van PURE Jingles tijdens het werken aan de Radio Tour de France jingles - foto Hans Hogendoorn
Producer Pelle Kuipers van PURE Jingles tijdens het werken aan de Radio Tour de France jingles – foto Hans Hogendoorn

Kania Allard28.08.2017 – NOS Radio Tour de France is alweer enkele weken voorbij, maar toch willen we nog even berichten over de recente nieuwe jingles van dit langlopende programma op de Nederlandse publieke radio. Deze jingles zijn oorspronkelijk custom gemaakt door PURE Jingles in Hilversum voor RTL2 en Chérie FM in Frankrijk, en ingezongen door een combinatie van Franse en Nederlandse zangeressen en zangers. Op die manier hebben de jingles van NOS Radio Tour de France een elegante Franse ’touche’ gekregen.
VHU Pure 2016 Pim IMG_2573Zanger Pim Roos (rechts op de foto, gemaakt door Hans Hogendoorn) is de lage mannenstem in het pakket. Echt een living legend. Twee meter lang, met een stem die klinkt als een mooie warme sub-bas. Eén van de vrouwenstemmen was van de Canadese / Haïtiaanse Kania Allard, die ook de jingles zingt en zong voor Chérie FM.
Voor de Radio Tour de France-productie is nauw samengewerkt met Hans Hoogendoorn, nog altijd ‘de stem’ van NPO Radio 1 en maker van veel vormgeving op de zender. Hans is super gepassioneerd en bij elk detail betrokken.
De starter-effecten in de jingles creëren vloeiende overgangen (van bijvoorbeeld het outtro van een plaat) naar het begin van de jingle. Ze voegen ook een bepaalde frisheid, moderniteit en herkenbaarheid toe aan de jingles.
Chari TeaBinnen een pakket heeft elke jingle een individuele titel. Inspiratie voor de benamingen halen ze bij PURE Jingles vaak uit het gevoel van (en de sounds in) de compositie. De transition-jingle Chari Tea is als water wat je heel zachtjes opzet en dat steeds meer gaat borrelen tot het uiteindelijk kolkt, met de eindlogo-vocals als ‘kookpunt’. Speeding Ahead is als een motor die achter het Tour de France peloton rijdt. Je bent onderweg en de beats nemen je mee. De gitaar is als het gas geven en het geronk van de motor. En andere titels, zoals Soie de Fleur, dragen de Franse sfeer van het pakket uit.
Het complete NOS Radio Tour de France 2017 pakket bestaat uit 6 jingle thema’s, elk geleverd in 5 versies van verschillende lengte. Hieronder hoor je de jingles in een eigen Jingleweb-montage.