Radioreeks 100 jaar Radio zoekt eigen radiotune

Arjan Snijders (L) en Harm Edens bij NH Radio - foto NH Radio
Arjan Snijders (L) en Harm Edens bij NH Radio – foto NH Radio

06.10.2018 – De RadioReeks 100 jaar Radio zoekt een eigen tune. Of een Theme song, zoals radiomakers Harm Edens en Arjan Snijders het noemen. Deze tune zal een jaar lang elke aflevering uitgebreid te horen zijn en de hele serie kleuren. De RadioReeks 100 jaar Radio wordt – opvallend genoeg – uitgezonden op de regionale zender NH Radio van Noord-Holland. De reeks begint op zondag 6 januari 2019. De afleveringen komen ook als podcast beschikbaar, voorzien van niet uitgezonden fragmenten.
Volgens de makers zal de te maken tune bij duizenden liefhebbers uit de radiobranche wekelijks binnenkomen. De makers doen dan ook een oproep. “Klinkt dat jou als muziek in de oren? Ben je handig, slim, creatief, origineel, muzikaal bevlogen en zou jij die Theme Song wel willen maken? Stuur dan een Messenger bericht of mail naar radio@nhradio.nl.
Volgend jaar is het 100 jaar geleden dat het eerste aangekondigde radioprogramma in Nederland te horen was. Het is niet de enige serie in het kader van 100 jaar radio. Podcastmaker Herbert Codée maakt in 2019 een serie ‘Founding Fathers van de Nederlandse radio’.
Ook het Genootschap Radiojingles en -tunes, de makers van deze website Jingleweb, besteden volgend jaar met jingles aandacht aan 100 jaar radio.

Afstuderen op de tune van Kojak

05.10.2018 – Het is 1976. In dat jaar horen naar schatting 100 miljoen mensen in 70 landen de titelmuziek van de tv-serie Kojak. Muziekwetenschapper Philip Tagg deed destijds een onderzoek naar de invloed die tunes op mensen hebben aan de hand van dat ene voorbeeld: de tune van Kojak. In de 50 seconden van de tune ziet de kijker niet alleen de kale acteur Telly Savalas met zijn onafscheidelijke lolly voor zich, maar een heel verhaal dat honderden details bevat. Tagg studeerde daarmee af aan de universiteit van Göteborg. In 1979 verscheen zijn boek Kojak: 50 Seconds of TV Music to analyse.
Tagg heeft niet alleen een muzikale analyse gemaakt van de tune, maar de leader ook visueel geanalyseerd; van seconde tot seconde beschreven, vergeleken en tot een presentatie gemaakt. Hier is de ware wetenschapper aan het werk. Philip Tagg (nu 74) is musicoloog en schrijver van een handvol toonaangevende wetenschappelijke boeken over populaire muziek.
Op Soundcloud hebben wij een boeiend fragment geplaatst uit een radio-programma waarin de werking van de Kojak-tune uitvoerig uit de doeken wordt gedaan. Het gaat om een aflevering van het programma “Het voordeel van de twijfel” uit (waarschijnlijk) 1986 van het Humanistisch Verbond. In juni van dat jaar bestond de zomer-invulling uit de vierdelige serie “Muziek en ….”, in dit geval Muziek en Manipulatie. In deze 2e uitzending in de reeks komt Gerard Kempers aan het woord, hij is stafmedewerker muziek bij het Landelijk Ondersteuningsinstituut voor Kunstzinnige Vorming in Amersfoort. Hij legt aan de hand van de (blad-) muziek en de historie uit wat de Kojak-tune met de kijker doet. Een mondelinge uitleg van het Philip Tagg-denken dus. Boeiend luistervoer voor de liefhebber.

Streekomroep MFM in Brabant heeft nieuwe jingles

04.10.2018 – Ook voor streekomroepen zijn jingles onmisbaar. Jingleproducent Sonic Spring in het Brabantse Berkel-Enschot maakte nieuwe jingles voor MFM, ook in Brabant. Vroeger Maasland FM, nu de streekomroep voor grofweg het gebied tussen ‘s-Hertogenbosch en Nijmegen.
Dit is het 3e pakket van Sonic voor ze. Dit zijn jingles zónder zang, maar met een herkenbaar soundlogo en met verschillende voice-overs. Nieuws, verkeer, uuropener, half uuropener en 5 ID’s. Kortom: een complete set.
Dit is de demo,  en hier staan de losse tracks.

Nederlanders herkennen reclametunes heel slecht

28.09.2018 – Nederlanders herkennen reclamemuziek en reclametunes heel slecht. Dat valt te concluderen uit een onderzoek van soundbranding-bureau BLCKBRD, waarover de Spreekbuis vandaag publiceert.Panelleden kregen 32 reclametunes te horen. Drie ervan werden goed herkent. Minder dan de helft van de panelleden herkende gemiddeld de rest. Ook werden merken door elkaar gehaald. Dat gebeurde bij 20 van de 32 merken. Jongeren (18-34 jaar) scoren wel 2 keer zo goed als ouderen (45+). Het onderzoek is uitgevoerd door Blauw Research. De tunes uit het onderzoek waren audio met of zonder stem, een jingle, een eigen tune of aangekochte muziek van merken, zo schrijft Spreekbuis.

 

 

Nieuwe jingles voor Gijs 2.0 gemaakt door Strike

Gijs Staverman

25.09.2018 – Strike jingles heeft 6 nieuwe jingles gemaakt voor Gijs 2.0 op NPO Radio 2. Meer getallen konden we niet in een openingszin kwijt. Strike Jingles is het jinglemerk van Capital of Media. Radio 2 vroeg Strike een update te maken voor de jingles van de lunchtijdshow “Gijs 2.0” met Gijs Staverman op NPO Radio 2. Het zijn 6 positieve, energieke middagjingles geworden, die allemaal beginnen met de programmatitel. Andere kreten die langskomen: Gijs begint je middag, het beste begin van je middag, je luncht lekkerder met Gijs. De 6 cuts zijn geleverd in de versies basic ID’s  (full version), shotguns (ultrakort), falcons (?) en music beds.
Gijs 2.0 van en met Gijs Staverman (KRO-NCRV,) is elke middag te horen van 12.00 tot 14.00 uur op NPO Radio 2. Luister naar de demo van de jingles in alle genoemde versies. Tjonge, daar hebben ze bij Strike wel enige audionabewerking aan gehad. Maar het resultaat mag er zijn.
(Op de foto – van de Facebook pagina van Gijs 2.0 – zie je Gijs Staverman in het instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum, herkenbaar aan de grijze baksteen en de oranje archiefdeuren.)