Beach Boys classic jingles

25.03.2013 – Bijna alle muziekartiesten maken jingles. Beroemd of berucht, ze hebben allemaal de radiopromotie nodig. Neem nou The Beach Boys, bekend om hun fantastische harmonieën. Eerder schreven we in de serie “De jingles van …” al over The Beach Boys en hun jingles voor onder meer de VPRO (!) en Veronica. Op de CD-box “Good Vibrations: Thirty Years of The Beach Boys” uit 1993 (uitgekomen op Capitol Records) staat een handvol prachtige Amerikaanse jingles. Voor onder meer Wonderful KYA, KEWB, The Beach Boys Show, en voor DJ Murry the K. En vooral die laatste vinden wij heel bijzonder. Luister naar de Beach Boys Radio station jingles.

Over de bleep van de beeb

24.03.2013 – Wij bij Jingleweb weten al jaren dat wij niet de enige mensen zijn met een acceptabele aandoening die tot jingle interesse leidt. Neem nou Robert Weedon. Samen met Simon Pitt schrijft hij al jaren voor Image Dissectors, een website over radio, televisie en internet. In 2009 schreef Weedon een interessante verhandeling over de audiologo’s van de grootste Britse radiostations: BBC Radio 1, 2, 3, 4, BBC World Service en (als beetje vreemde eend in de bijt) Classic FM. Dus eigenlijk van Theme One van George Martin (BBC Radio 1, 1967) via David Arnold (Classic FM, 1992) tot David Lowe, die de tune componeerde voor BBC News (de tune met de beep). Ach, lees vooral zelf….

Classic FM wisselt in stilte haar jingles

23.03. 2013 – Het is in relatieve stilte gegaan, maar half februari is Classic FM in Nederland overgegaan op een nieuwe programmering. En daarmee zijn ook meteen de ‘oude’ jingles van David Arnold overboord gegaan. Hij componeerde het audiologo in 1992, en het stukje muziek (zie bladmuziek) is in meer dan 200 versies gespeeld. Van Händel tot Mozart, van pianosolo tot dwarsfluit. Ze zijn zowel gebruikt op de Nederlandse als op de Britse versie van Classic FM.  HIER kun je 76 varianten horen.  Eerder maakten we op Jingleweb al melding van een video, opgenomen in september 2012, waarin  David Arnold aan Tim Lihoreau uitlegt hoe de tune tot stand is gekomen. Binnenkort op Jingleweb meer over de huidige (nieuwe) jingles van Classic FM.

FX’s op bestelling

22.03.2013 – Een library met muziek en effecten die op bestelling worden geleverd: the Capital of Media in  Haarlem is er deze week mee begonnen. Ze noemen de nieuwgeborene ‘The Radio Imaging Library”, kortweg: TRIL. De basis van deze library bestaat uit inmiddels al gemaakte FXs. Die zijn door de klanten te downloaden in categorieën als: atmospheres, breakers, starters, enders, impacts, risers, hitbeats en beepers. Elke maand komen er minimaal tien effecten/muziekjes bij en daarin schuilt nou net de nieuwigheid, zegt grondlegger annex directeur Anthony Timmers: “Want daarnaast heb je als geregistreerde imaging director bij onze library de mogelijkheid fx-verzoeken te doen”. Die worden dan snel geproduceerd. In eerste instantie is het nieuwe custom effectje alleen bestemd voor de aanvrager. Nog meer? Timmers: Alles files zijn te downloaden in 48kHz, 24-bit WAV-files en hebben gemakkelijke bestandsnamen, zodat de FXs ook overzichtelijk terug zijn te vinden in de ProTools sessies.”  Een voorproefje staat HIER.

En, Pierre, wie zijn er op de Radiodays?

22.03.2013 – Dankzij de tweets, Facebookberichten en andere online gemakken weten we dat er minstens vijf jinglebedrijven aanwezig zijn op de Radiodays in Berlijn. Brandy, PURE Jingles, Reelworld Europe, SOB Audio Imaging en Top Format hebben zich begeven richting het Berliner Congress Center BCC voor de jaarlijkse radiomeeting op Europees niveau. In het programma viel ons vooral de sessie van maandagmiddag 16.45 uur op: Diederick Huizinga (PURE Jingles) en Dave Foxx (Z100 New York) presenteren The Jingle Ball – a live show about imaging & branding!
Inmiddels zitten de meeste deelnemers weer in het vliegtuig of aan de bar, want de Radiodays 2013 zijn aan het einde van deze middag afgelopen. En o ja, wie er volgend jaar bij wil zijn: de Radiodays Europe zijn in 2014 van 25 tot en met 25 maart in Dublin, Ierland.