Classic FM wisselt in stilte haar jingles

23.03. 2013 – Het is in relatieve stilte gegaan, maar half februari is Classic FM in Nederland overgegaan op een nieuwe programmering. En daarmee zijn ook meteen de ‘oude’ jingles van David Arnold overboord gegaan. Hij componeerde het audiologo in 1992, en het stukje muziek (zie bladmuziek) is in meer dan 200 versies gespeeld. Van Händel tot Mozart, van pianosolo tot dwarsfluit. Ze zijn zowel gebruikt op de Nederlandse als op de Britse versie van Classic FM.  HIER kun je 76 varianten horen.  Eerder maakten we op Jingleweb al melding van een video, opgenomen in september 2012, waarin  David Arnold aan Tim Lihoreau uitlegt hoe de tune tot stand is gekomen. Binnenkort op Jingleweb meer over de huidige (nieuwe) jingles van Classic FM.

FX’s op bestelling

22.03.2013 – Een library met muziek en effecten die op bestelling worden geleverd: the Capital of Media in  Haarlem is er deze week mee begonnen. Ze noemen de nieuwgeborene ‘The Radio Imaging Library”, kortweg: TRIL. De basis van deze library bestaat uit inmiddels al gemaakte FXs. Die zijn door de klanten te downloaden in categorieën als: atmospheres, breakers, starters, enders, impacts, risers, hitbeats en beepers. Elke maand komen er minimaal tien effecten/muziekjes bij en daarin schuilt nou net de nieuwigheid, zegt grondlegger annex directeur Anthony Timmers: “Want daarnaast heb je als geregistreerde imaging director bij onze library de mogelijkheid fx-verzoeken te doen”. Die worden dan snel geproduceerd. In eerste instantie is het nieuwe custom effectje alleen bestemd voor de aanvrager. Nog meer? Timmers: Alles files zijn te downloaden in 48kHz, 24-bit WAV-files en hebben gemakkelijke bestandsnamen, zodat de FXs ook overzichtelijk terug zijn te vinden in de ProTools sessies.”  Een voorproefje staat HIER.

En, Pierre, wie zijn er op de Radiodays?

22.03.2013 – Dankzij de tweets, Facebookberichten en andere online gemakken weten we dat er minstens vijf jinglebedrijven aanwezig zijn op de Radiodays in Berlijn. Brandy, PURE Jingles, Reelworld Europe, SOB Audio Imaging en Top Format hebben zich begeven richting het Berliner Congress Center BCC voor de jaarlijkse radiomeeting op Europees niveau. In het programma viel ons vooral de sessie van maandagmiddag 16.45 uur op: Diederick Huizinga (PURE Jingles) en Dave Foxx (Z100 New York) presenteren The Jingle Ball – a live show about imaging & branding!
Inmiddels zitten de meeste deelnemers weer in het vliegtuig of aan de bar, want de Radiodays 2013 zijn aan het einde van deze middag afgelopen. En o ja, wie er volgend jaar bij wil zijn: de Radiodays Europe zijn in 2014 van 25 tot en met 25 maart in Dublin, Ierland.

Woooowooooooo-wooolfman Jack op CD

20.03.2013 – Hij was geschift en toch leuk. Of moet je zeggen: hij was geschift en juist leuk, Wolfman Jack (1938-1995). The Wolfman werd fameus door zijn avond- en nachtuitzendingen op XERF-AM. Dat was een zogeheten borderblaster. Van net over de grens in Mexico werd de USA dagelijks bestookt met 250.000 watt aan power, het signaal blies je zo’n beetje omver van New York tot L.A.  Met zijn optreden in AMERICAN GRAFFITI werd The Wolf helemaal populair. Daar wisten ze precies de juiste toon te treffen. Je hoorde Wolfman met zijn wolvengeluid en zijn snerpende stem (“lets get naked””) boven alles uit. Z’n jingles waren ook maf, en werden zelfs op plaat uitgebracht als 13 CRAZY WOLFMAN JACK JINGLES. Ach, in zijn gloriejaren werd hij bezongen door Todd Rundgren en The Stampeders. En nu is er een nieuwe documentaire over de Borderblaster jaren. Te koop bij AMAZON en gemaakt door Rick Everett, een radiomaker uit Canada, die ook befaamde DJ-collega’s als The Nazz and Fat Daddy Washington belicht. Uitgekomen op twee CD’s. Bijzonder in dit verband dat Amazon ze drukt ‘on demand’ – pas na de bestelling wordt een 1:1 CD-tje gebrand.

Wolfman Jack was in Europa af en toe te horen op legerzender AFN. In 1981 werd hij gecontracteerd voor uitzendingen op Radio Caroline. Er werden twee proefprogramma’s gemaakt, maar het was onduidelijk of het wel een serieus plan was. Of er ook echt een contract bestond? Nou dat bestond er: op 3 september 1981 werd deze persfoto gemaakt, waarin The Wolf waarderend toeziet hoe z’n manager Don Buchwald het contract tekent. Paul Collins van Caroline en Roy Lindau (met microfoon) kijken toe – en wat een énig kleedje op tafel.  Jammer dat het er nooit echt van gekomen is.

(Jingle)letters from America

19.03.2013 – Wat kostte een PAMS pakket in 1973? Zo’n 3000 tot 4000 dollar! En hoeveel vroegen ze er ter zelfder tijd bij W.B. Tanner in Memphis voor? Bijna de helft: 2000 dollar, voor een pakket met alle toeters en bellen. Dat mag blijken uit brieven van jinglemaatschappijen, die online zijn gezet door Len Groat, jinglefreak in Portugal (waar hij zichzelf heeft gepensioneerd). Len diepte oude jingle-briefjes op – Letters from America noemt hij ze, naar de bekende rubriek van Alistair Cooke bij de BBC. De eerste brieven die hij verzond waren nog namens University Radio Albertawe, maar toch legde PAMS geduldig aan dit no-budget station uit dat ze vanaf 10.000 dollars terecht konden voor een geheel op maat gemaakt pakket, met alle eisen van dien (tja, zie de naam University Radio Albertawe ook maar eens fatsoenlijk in een bestaande jingle te plooien.) Er zit zelfs een briefje bij van Hardy Kirk – de maatschappij van Jim Kirk en Fred Hardy, en dat is bijzonder, want ze zongen het niet lang uit (letterlijk), daar te Dallas. En op Len Groat’s TWITPIC site staan nog veel meer Goodies (zoals JAM lyric sheets).