Te Koop: Het Tunesboek

Te koop in onze webshop, 24,95 euro (incl. verzending), bestel ‘m HIER

Nog nooit ervoor was er een boek over dit onderwerp verschenen: de radiotunes. Die over­herkenbare muziekjes die in je hoofd blijven dwarrelen, som tientallen jaren lang. De deuntjes waarvan je de herkomst niet weet. Of beter: wist. Want Het Tunesboek bevat een complete opsomming van de beroemdste herkennings­melodieën en jingles op de Nederlandse radio en tv. Vanaf de eerste radiojaren tot mei 2007.

Toen verscheen namelijk Het Tunesboek, geschreven door de genootschapsleden Jelle Boonstra en Benno Roozen. Met van Abba tot Zappa alle tunes die zijn gebruikt op de radio. Het is een boek – uitgegeven door Nijgh & Van Ditmar, met veel informatie over de radioprogramma’s, over de artiesten zelfs soms, over DJ’s en radiomensen met veel nooit vertelde anekdotes en fraaie foto’s – die in merendeel nog nooit eerder werden gepubliceerd.

Muziekblad Oor: “Monnikenwerk dat niet genoeg geprezen kan worden”.

De auteurs zochten dan ook dertig jaar lang naar namen van de gebruikte tunes. Nagenoeg alle Nederlandse programmakers van radio en tv werden gebeld of gemaild om de gebruikte tunes te achterhalen. Het Tunes Boek is een feest van herkenning. Bij het lezen schiet de muziek je vanzelf te binnen. Het is een bladerboek met een hoog verslavingsgehalte, verplicht cursusmateriaal voor alle toekomstige deelnemers aan de Popquiz à gogo. Wie dit boek leest, gaat daarna meteen zoeken op internet of naar de platenzaak. Want uiteindelijk wil je al die muziek ook in het echt horen!

Net zo dik en net zo groot als het Hitdossier.

Voor deze uitgave werd nauw samengewerkt met het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, Het Tunesboek, Uitgeverij: Nijgh

Te Koop: Boek ‘Groot in jingles’

Te koop in onze webshop, 14 euro (inclusief verzending), bestel ‘m HIER

Een unicum, het eerste boek in Nederland over de geschiedenis van professionele jingles. “Groot in jJubileumboek van Top Formatinges” volgt Ren Groot, die in januari 1975 met Top Format begint en met het goede voornemen om jingles, commercials en productieplaten naar Amerikaanse snit te verkopen, nadat hij die zelf als jong broekie (DJ en advertentieverkoper) bij CHIN in Toronto heeft leren kennen. Aanvankelijk wordt hij weggehoond door de omroepen. “Jingles? Ach man, we hebben toch het Metropole Orkest.”

Aan de jingle-minded omroepen als TROS en Veronica weet hij een paar toppakketten te verkopen, maar dan is in Nederland de koek meteen op – meer smaken zijn er niet. De landpiraten brengen redding, Atlantis in Rotterdan, Antigoon in Antwerpen. Delta, Hofstad, Keizerstad, Palermo en honderden anderen. Hoe W.B. Tanner-jingles heel Europa doorgaan, maar hoe iedereen bij Top Format een begerig oog laat vallen op de jingles waarmee JAM zich vanuit Dallas tot een koning van de jingles maakt. Hoe dat gaat? het laat zich lezen als een jongensboek. Veel interviews: met Ren Groot, zijn producer en creative rechterhand Bart van Gogh, met Jon Wolfert – de baas van JAM, en met Frank Kok en Lennard Groot – die het bedrijf nu naar het vierde decennia brengen. In 144 pagina’s wordt een openhartige kijk in de keuken gegeven. Tientallen nooit eerder verschenen foto’s, bovendien. Wiealles wil weten over jingles? Hier staat het in!

Te koop voor 14 euro (inclusief verzending) – ga naar de webshop!

Een beeld van de uitreiking van het boek door John de Mol sr, tijdens het verrassingsfeestje dat eind 2005 voor Ren Groot was georganiseerd. John de Mol was directeur bij radio Noordzee, waar Ren Groot had gewerkt en De Mol was “de enige baas waar Ren ooit naar wilde luisteren”. (JB)


Litehouse – nieuwe jingles

21.12.2007 – Jones TM in de VS en daarnee ook de NL vertegenwoordiger TM Europe hebben er een nieuwe ‘leverancier’ bij: Litehouse Studios. Dat is een zusteronderneming van de al langer bestaande Vineyard Sound Studios in Edgartown (VS). Litehouse Studios bestaat twee jaar en is gespecialiseerd in AC en Lite AC jingles. Litehouse is de naam van het nieuwste pakket. Een AC en Lite AC pakket, dat je als basis aanschaft en maandelijks kunt voorzien van updates. Litehouse bevat 7 basis thema’s opgesplitst in ID versie, ramp, slogan versie en shotgun (totaal 28 items), weer, nieuws, verkeer, jockjingle, ochtendshow jingle en uuropener. Daarnaast zijn er de maandelijkse updates. Deze bestaan uit 3 (of meer) productie bedjes in de sound van het pakket. En dan nog de updates per kwartaal, bijvoorbeeld Kerst- of zomerjingles. Op deze manier schaf je als omroep een compleet pakket aan. Litehouse wordt vertegenwoordigd door Jones TM in Dallas (VS) en TM Europe in Nederland. (BR)

Nederlandse jingle-regen op NAB Barcelona

15.12. 2007 – Vijf grote Nederlandse producenten van jingles hebben in november een CD-demo uitgebracht t.g.v. de NAB Beurs in Barcelona: Music & Images, Top Format, Reelworld Europe, Pure Imaging en SOB Audio Imaging. Als speciale service aan onze Jingleweb lezers hierbij de inhoud van alle vijf de CD’s op een rij:
CD “Music & Images European Radio Jingles NAB Barcelona – Fall 2007”, 13 tracks: 104.6 RTL Berlin, Fun Radio France, Fox FM 2007, WKTU New York, Heart Breakfast, Heart FM London, en IQ Productions Imaging Tools (alles IQ Beats) en Radio Globo Italy & Radio 1 Norway, Kiss Dallas v3.0, Star 102 Kansas City en P2 Production Pads Imaging Tools (alles N2 Effect).
CD “SOB Station ID jingles NAB 2007 Update”, 13 tracks: 99.7 Kiss FM, Los 40 Principales 2006, Los 40 Principales Summer Update 2007, Rhythmixx, Studio Brussel 2003, Studio Brussel 2007, BBC Radio Northampton 2007, TLRC 2007 – Sun FM, Globecast Radio, BBC Radio Sheffield 2006, BBC Coventry 2005, Smooth FM 2004, en Jazz FM 2003 (ook gebruikt op Arrow Jazz FM).
CD-rom “Pure Imaging 08”: Fun X, 3FM, Mega Top 50, Radio Contact, 100% NL. BNR Nieuwsradio, RTV Noord-Holland, WOS Radio TV en het Belgische Radio 1.
CD Reelworld Europe, 16 tracks: Spanish Special, Reelworld Kiss Mainstream & Remix 2007 (met de resing versies voor IP Music Switserland en Cidade FM in Portugal), Reelworld WLIT 2007 (resings voor Heart FM, Radio Okey, Radio K), Reelworld Hallam FM (en enkele resing voor Radio Flaixbac), Reelworld Key 103 (resings voor Antenne Wien), Reelworld demo La Mega 2007 en Reelworld One voor Kiss 108 in Boston.
CD Top Format “Imaging Proudly presented by Top Format”, 22 tracks: Hitradio Antenne, Hitradio Antenne News, The Big Surprise Update (Omroep Brabant), The Big Surprise News, Radio 10 Gold, Radio 10 News, V-Radio, XLNT Radio, Omrop Frysan, Omrop Frysan News, Blaze Part 1, Blaze Part 1 News, Globe, Globe News, 3FM, Noordzee Nationaal, Make my day (Donna), The Hit Music Station, The Hit Music Station News, Kasper Krüger, Amsterdam Rocks en In Novation. (BR)

Tony Blackburn omhelst TM Europe

13.12.2007 – TM Europe heeft een bijzondere klant kunnen vinden voor het custom made pakket Radio 8FM in Noord-Brabant. Naast diverse Amerikaanse radiostations zendt nu ook KMFM uit Kent, Engeland, het pakket uit. De jingles worden gebruikt door de legendarische DJ Tony Blackburn. Tony was in 1967 de allereerste stem op BBC’s Radio 1 en daarvoor al een echte hit op London en Radio Caroline. Hier op de foto (van de Daily Telegraph) hoe Blackburn er tegenwoordig uitziet, z’n jeugdige trekken hebben het gelaat inmiddels definitief verlaten – jock ‘till you drop, de tekst op de T-shirts is toepasselijk, al is dat op steeds kleinere stations in de UK. (BR)