NTR gaat goochelen met de punten

NTR - Nieuwe vormgeving september 2013

30.08.2013 – We staan aan de vooravond van het nieuwe kijkersseizoen. Zoals de voetbaltransfers elk jaar op 1 september stoppen, beginnen TV-zenders en -programma’s op deze dag traditioneel met hun nieuwe vormgeving. Zo ook de NTR. De zendgemachtigde kwam in 2011 voort uit NPS, Teleac en RVU. En hanteerde bij de cultuurprogramma’s reeds de slogan “Speciaal voor iedereen” en nu wordt de hele NTR maar liefst in één keer ‘speciaal voor iedereen.’ In het NTR logo zit sinds drie jaar al een dubbele punt en bij de nieuwe TV-vormgeving wordt daar weer op doorgeborduurd. De gloednieuwe NTR leaders zijn filmpjes, steeds in een andere basiskleur, waarin rappers, balletmeisjes en andere kunstenmakers staan te goochelen met de dubbele punt – die in de filmpjes twee witte cirkels zijn geworden. De Mediacourant had deze week als eerste een fotootje van de nieuwe leaders. Die werden gemaakt door Gastproducties uit Hilversum, het grafische bedrijf dat René Gast heeft opgezet. Gast Producties heeft ze zelf nog niet op de site staan, maar legt daar wel uit, wat de filosofie is achter de DUBBELE PUNT.

RTL4 maakt het wat verfijnder

RTL4 - Vormgeving 201329.08.2013 – Oopsy daisey – RTL4 is al aan een nieuw seizoen begonnen, met een gehele nieuwe vormgeving, en we hebben er nog niet over geschreven. Slap on the wrist! Sinds een paar dagen zijn de nieuwe leaders op de zender te zien. Een beetje verfijnder, een beetje meer basic nog. Mean and lean, zou je kunnen zeggen. De muziek werd gemaakt door e-music, de firma van Stephen Emmer, die de laatste jaren alle belangrijke muziek maakte voor RTL, inclusief de bumper van RTL Boulevard, die als een kleefmijn aan je broekspijp blijft hangen als je hem per ongeluk weer eens hoort bij het zappen. De grafische vormgeving is van Fin Design, van Vincent van der Geest. Die maakte ook de (mooie) leaders voor Al Jazeera, de Voice of India en CNBC Arabia. Gewoon aan de Bloemstraat in Hilversum. Want zoals Marshall McLuhan al zei: The world is a global village. Vandaar ook vast al dat Engels in zo’n berichtje als dit.

Metropool Orkest loopt langzaam leeg

Metropole Orkest loopt leeg

28.08.2013 – Het Metropole Orkest begint langzaam maar heel zeker leeg te lopen. Orkestleden beginnen het vermaarde toporkest te verlaten, omdat ze er slechts nog een contract hebben van vijftig procent. Daarmee krijgt het Metropole een gevoelige deuk en is de toekomst onzeker geworden. Het orkest, dat zoveel tunes en jingles maakte, moet een gevoelige veer laten in de bezuinigingsoperatie van tweehonderd miljoen die het kabinet de omroepen heeft opgelegd.  Veel waardevolle en gekoesterde projecten en diensten glijden zo langzaam maar zeker weg. In de nieuwsbrief van september somt het Metropole Orkest op wie er allemaal al is vertrokken: Lex Bolderdijk, Jos Beeren, Arno van Nieuwenhuize, Jan Oosthof, Jan Hollander, Lucja Domski, Marianne van den Heuvel, Linda Dumessie, Roel Koster, Elizabeth Liefkes, Martin de Ruiter en Wim Grin. Voorlopig zullen deze plekken ingevuld worden door remplacanten. Roel Koster en Marianne van den Heuvel zullen wel actief blijven in het bestuur van de vrienden van het Metropole Orkest.

Compilatie jingles Yorin FM online

logo Yorin FM26.08.2013 – De naam Martin Stoker zegt je wellicht niet meteen iets. Maar zijn stem ken je zeker als dé zenderstem van RTL7 en Sport1. Hij was dat ook al toen RTL7 nog Yorin heette. En hij deed ook voice-over op het bijbehorende radiostation Yorin FM, dat bestond van april 2001 tot april 2006. Voortgekomen uit Veronica FM, en later omgedoopt in Caz!. Uit enthousiasme voor de zender en de vormgeving ervan zette Martin enkele weken geleden de jingles van Yorin FM op zijn site. Leuk hoor, want de jingles (gemaakt door Diederick Huizinga en later Joost Griffioen) zijn dik in orde. Luister en oordeel zelf.

Jeroen Kuitenbrouwer verandert bedrijfsnaam

13.08.2013 – Componist Jeroen Kuitenbrouwer heeft een nieuwe zakenpartner. Bernhard Joosten, met wie Jeroen Kuitenbrouwer samen het bedrijf Joosten & Kuitenbrouwer vormde, wil het “na jaren van trouwe dienst wat rustiger aan gaan doen”. Hij geeft daarom zijn stokje door aan Ward Henselmans, die al lange tijd partner is in het bedrijf, dat in Utrecht is gevestigd. De website heeft daarom een nieuw adres. En de naam is veranderd in Kuitenbrouwer & Henselmans. De onderneming levert als vanouds muziek en sounddesign voor rtv, huisstijlen, leaders, commercials, films en hoorspelen. Zij schreven en maakten bijvoorbeeld de (zender-) muziek voor Nederland 2, Nederland 3, RTL 8 en de NTR, mmaar ook voor Radio 4, RTL Nieuws en 24 Kitchen.