Extra aandacht voor jingles in Billboard katern uit 1972

17.03.2018 – In april 1972 werd in het Hilton in Chicago de 50e NAB beurs gehouden. Dat is de jaarlijkse branche-beurs van de National Association of Broadcasters. De organisatie en de beirs bestaan nog steeds.
Bij gelegenheid van de beurs in 1972 had het muziek- en mediablad Billboard een speciaal katern, NAB section genoemd. Jinglebedrijven grepen hun kans om in deze special te adverteren: PAMS (onder de kop What’s new?), Meridian Productions (voor a capella’s), Jangle Jingles (voor country ID’s), Pepper Tanner (over Golden Reflections).
Maar er worden vooral veel redactionele kolommen gewijd aan jingles. Zo komt PAMS-oprichters Bill Meeks aan het woord, die zijn licht laat schijnen op de transition jingle. En in een ander artikel vertelt TM-baas Jim Long over onder meer de historie van jingles. Hij vertelt in dat artikel over de prijzen van dat moment: TM is aan zijn 47e custom pakket toe, de kosten voor een set jingles zijn vanaf 2.800 dollar. Enkele weken voor het verschijnen van het artikel was Jim Long in een opnamestudio in Los Angeles om 3 custom jingles op te nemen voor WXYZ (Detroit), WCFL (Chicago) en KILT (Houston). De totale kosten: 85.000 dollar!!
Verder geeft programming-pro Dick Starr tips aan radiobazen waar zij op moeten letten als zij een nieuw jinglepakket voor hun radiostation kopen (“breng precies in kaart waarvoor jingles nodig hebt”).
Hele jaargangen Billboard en heel veel andere muziek- en mediabladen zijn gescand en online gezet door americanradiohistory, die we daar dankbaar voor zijn. Lees hier het hele Billboard nummer van 15 april 1972.