Uit de tunesdoos: orkest van Werner Müller

VARA - Z.O
VARA Z.O. (zaterdagochtend) met Herman Stok (L) en Letty Kosterman (R).


hoes 2
18.01.2017
– Hier volgt een waarschuwing: de naam Hawaï (of Hawaïï) gaat veel vallen in dit bericht.
Uit de freaky hoekjes van de tunescollectie komt deze recente aanwinst van het orkest van Werner Müller, een Duits componist en orkestleider die in 1998 overleed. Zijn muziek was eind jaren ’60 en begin jaren ’70 erg populair bij Nederlandse radiomakers die een ‘swingend muziekje’ zochten als tune of promobedje. Misschien wel omdat er veel trompetten in zaten, het instrument dat in onze audiogenen is blijven hangen als nieuwsbrengend (de ‘heraut-reflex’) en dat aldus uiterst geschikt was als promomuziek of begintune. En bovendien bewijst dit voorbeeld dat veel programmamakers lui waren, en net zo makkelijk 1, 2 of 3 tunes plukten van dezelfde elpee.
De elpee: Hawaiian Swing van Werner Müller and his Dance Orchestra (zie hoes links). Release: Decca 1963. De track Hawaiian War Chant. hoesWerd gebruikt in 2 jingles met de stem van Theo Rijsdijk: “Hilversum III has that big sound“, en “Stay tuned for this station for the best in popmusic”, allebei voor Hilversum III. Een andere track van die elpee (Hawaiian Eye) werd ook gebruikt als promomuziek voor Z.O., het zaterdagochtendprogramma van de VARA met Letty Kosterman en Herman Stok. En aldus kan de bewering worden gestaafd: radiomakers zijn lui en kiezen voor gemak.
Muzikaal gezien is er een grote overeenkomst met de muziek die destijds bij jingleproducent PAMS in Dallas van de lopende band kwam. Zelfs de steelgitaar van Alvino Rey bij PAMS had grote overeenkomsten met de steelgitaar in de muziek van Werner Müller. Kortom: er komen een hoop werelden samen. Voer voor jingle-, tune- of muziek-historici.
Binnenkort zal Jingleweb / het Genootschap radiojingles en -tunes meewerken aan een radioprogramma over bekende jingles en hun herkomst. Blijf aangehaakt moor meer informatie.