JAM vliegtuigje: 77 en DX

JAM - Plane 77DX defJAM - Jon Wolfert N77DX 00216.12.2014 – In Amerika is alles zo transparant dat je met twee of drie muisklikken kunt uitzoeken waar iemand woont, waar iemand werkt, of-ie getrouwd is of niet. En als je een firma betaalt die zich naast je zoekopdracht beleefd in een advertentie aanbeveelt weet je voor 60 dollar ook nog hoe hoog z’n hypotheek is, of-ie een strafblad heeft, al een keertje gescheiden is (of vaker zelfs), hoeveel kinderen hij heeft en in welke welstandsklasse hij leeft. Om van te rillen – zo’n gebrek aan privacy. Zo weet je dankzij het internet al snel dat JAM-baas Jonathan M. Wolfert de eigenaar is van een vliegtuigje met het registratienummer N77DX. Maar dat het gaat om een ‘gedeeld eigendom’. In die naam zie je direct de interesse in radio terug: 77 is het call sign van WABC, jinglestation nummer één. En naar radio luisteren op afstand heet DX-en. In Nederland ging het gerucht destijds dat zijn vliegtuigje ‘BUMA’ heette, als dank aan de destijds nog hoge repartitierechten, waardoor omroepen tienduizenden euro’s per jaar moesten betalen voor het gebruik van hun JAM-jingles. Maar op bezoek in Dallas verklaarde Wolfert dat verhaal lachend naar het land der fabelen. Bij het maken van een foto zeiden we: “Say Dutch cheese”  om hem aan het lachten te krijgen. Toen zei hij wel onmiddellijk: “If I wanna smile I say BUMA.” HIER is meer te lezen over het vliegtuigje, een Mooney met één motor.  En HIER is inzage in éen van zijn vluchtplannen, een vlucht van 923 kilometer, waarbij hij de zendmasten van KOSA en KCTJ als herkenningspunt nam. We verzinnen niks!