The making of a jingle

09.04.2012 – Jingles zijn duur, heel duur zelfs voor wie ze laat maken, een ‘custom cut’ kon oplopen tot 2500 euro en dat klinkt als veel geld voor een seconde of zes aan muziek. Maar jingles zijn vooral zo duur omdat ze verschrikkelijk arbeidsintensief zijn. Jon Wolfert, de directeur van JAM Creative Productions Inc. in Dallas liet een filmpje maken van jingle # 121 die ze inzongen voor Talkradio 77 WABC in New York. En daarin is te zien wat voor werk er gestopt wordt in zo’n jingle: er moet een studio worden geregeld, dan komt de drummer met de toetsenist, daarna mannen met trompetten en hoorns, vier spelers op Franse hoorns van een plaatselijk symfonie-orkest, er zeult een mevrouw nog een harp binnen, dan komen er nog strijkers langs, daarna de zangers en dan moet dat alles nog netjes worden gemixt ook. Het filmpje werd in 2006 als DVD-discje meegestuurd met de laatste CD-demo die door JAM is uitgebracht (“Jingles with vision”), maar nu dus voor iedereen te zien. In “The Making of WABC # 12” is het hele fascinenerde proces te zien, van A tot Z. Mét beelden van de manier waarop ze de top of the hour jingle bij WABC in hun studio naast Madison Square Garden intoetsen, zo leuk dat je onmiddellijk weer zin hebt om radio te maken. Een aanrader.